Transporten står for over en tredjedel af Roskildes samlede CO₂-udledning. Området er en af de største udfordringer i den grønne omstilling – og samtidig et af de mest synlige, fordi det berører borgernes hverdag direkte.
Grønt Omstillingsforbunds kandidattest viser, at partierne er enige om, at der skal ske forandring, men uenige om vejen dertil.
Bilfri bymidte splitter politikerne
Et af de mest debatterede spørgsmål er, om Stændertorvet og bymidten skal være bilfri.
Kandidater fra SF, Enhedslisten, Radikale og Alternativet ønsker at friholde torvet for biler, så der bliver plads til mennesker og byliv.
Venstre og Konservative og ønsker derimod ingen ændringer, men foreslår på sigt centrumnære parkeringshuse, fx ved Roskilde Gymnasium. Denne løsning går flere partier ind for.
“Stændertorvet er byens fineste plads – den bør være for mennesker, ikke biler,” lyder det fra en SF-kandidat.
Billigere offentlig transport – og bedre forhold for cyklister
Et stort flertal af kandidaterne støtter idéen om gratis eller billigere offentlig transport, men der er uenighed om, hvordan det skal finansieres, og om det vil få bilister til at skifte transportmiddel.
Flere partier peger på behovet for bedre cykelinfrastruktur og sikre ruter mellem by og opland. Roskilde skal være en cykelby, hvor det er nemt, trygt og hurtigt at vælge grøn transport.
Social balance i den grønne omstilling
Mange kandidater mener, at transportpolitikken også skal være socialt bæredygtig. Ældre og personer med handicap skal fortsat kunne komme ind til bymidten, og de grønne løsninger skal være tilgængelige for alle. Den grønne omstilling skal ikke kun handle om teknologi – men også om tryghed, tilgængelighed og livskvalitet.
Transportområdet er svært, men vigtigt
Vi tror, at transportområdet bliver en af de mest afgørende dagsordener for det kommende byråd når det gælder om at komme i mål med klimaplanens ambitioner.
Hvis Roskilde skal leve op til sine klimamål, kræver det, at politikere og borgere samskaber løsninger, hvor vi bruger mindre sort energi på transport – vi og vores børn skal over i sundhedsvenlig transport (gang, cykling med eller uden el-hjælp), og kollektiv transport skal være mere attraktiv. Det bliver ikke nemt, men det er nødvendigt.
Samtidig er transport af gods og mennesker er ikke kun en teknisk udfordring, men et spørgsmål om, hvordan vi vil indrette vores byer og hverdag. Inviterer de til aktivt byliv til fods og til cykel, kan det betyde, at der er mindre plads til trafik og parkering i bycentrene og helt tæt ved dørtrinnene til skoler, butikker og restauranter.
Det skal være nemt at vælge grønt – og svært at lade være.
Klimaet starter lokalt
Den grønne omstilling lykkes ikke gennem planer alene – men gennem mennesker, der handler sammen.
Kandidattesten viser, at der i Roskilde er en bred politisk vilje til at tage ansvar for klimaet, men også et behov for at skabe bedre kobling mellem politisk beslutning, lokal handling og borgernes engagement.
Vi tror på og arbejder for, at lokale fællesskaber er nøglen. Når energien, transporten og maden bliver fælles projekter, vokser både handlekraft og håb.
Roskilde har stærke foreninger, engagerede borgere og en ambitiøs klimaplan – men det kræver samarbejde at gøre den til virkelighed.
Kommunen kan ikke gøre det alene, og borgerne kan ikke løfte opgaven uden rammer og støtte.
Men sammen kan vi vise, at klimaet starter lokalt – her i Roskilde.
Læs hele kandidattestrapporten og se resultaterne her.