Skoleprojekt i Himmelev Skov viser hvordan alle kanbidrage til at nå målene i Den Grønne Trepart
I Himmelev Skov ved Roskilde blev grøn omstilling til virkelighed, da elever fra 1.–6. klasse
deltog i et undervisningsforløb, der kombinerer udeskole-pædagogik med aktivt
medborgerskab. Projektet, som er udviklet af Naturstyrelsen i samarbejde med Skoven i
Skolen og Roskilde Kommune, er et konkret eksempel på, hvordan borgerinddragelse for
den grønne omstilling kan begynde allerede i skolen.
Forløbet blev afsluttet med to plantedage den 30. og 31. oktober, hvor eleverne plantede
træer og blev en del af Danmark Planter. Ministeren for Grøn Trepart Jeppe Bruus deltog
den første dag og viste, hvordan grøn omstilling sker gennem samarbejde mellem stat,
kommune og civilsamfund.
“Det er lige præcis det Den Grønne Trepart handler om. At skabe noget i
fællesskab og gøre det sammen.” – Minister Jeppe Bruus
Borgmester Tomas Breddam understregede betydningen af at inddrage de unge i lokale
grønne initiativer:

“De kan godt forstå beskeden. Vi har brug for at der kommer flere træer for at få
mindre CO2. Vi har brug for at få flere træer for at få mere liv og biodiversitet. Vi
har brug for flere træer for at vi kan få et bedre liv.” – Borgmester Tomas
Breddam
Skoleeleverne fik ikke blot jord under neglene, men oplevede, hvordan deres handlinger
direkte bidrager til natur og klima. Projektet er et stærkt eksempel på borgerinddragelse i
praksis, hvor børnene allerede fra en tidlig alder bliver en aktiv del af den grønne omstilling
af vores landskab og natur og hermed indsatsen for at nå målene i Den Grønne Trepart. Ved
at kombinere undervisning, udeundervisning og konkrete handlinger får eleverne indsigt i,
hvordan samarbejde mellem stat, kommune og civilsamfund kan omsættes til resultater, der
skaber både natur, modvirker klimaændringerne og bringer lokal værdi og glæde.
Fremadrettet betydning
Projektet viser, hvordan borgerinddragelse kan starte tidligt og skabe konkrete resultater, der
samtidig bygger forståelse, ejerskab og motivation for grøn handling. Det er et eksempel på,
hvordan Grøn Trepart ikke blot handler om beslutninger på kontorer, men om aktive borgere
– også de yngste – der er med hele vejen. Elevernes deltagelse illustrerer, hvordan
fremtidens borgere kan være medskabere af den grønne omstilling. Et vigtigt skridt, hvis det
skal lykkes at nå målene om renere fjorde, mere natur og mindre klimabelastning i Den
Grønne Trepart.